Embriyo Donasyonu

İnfertil çiftlerin her ikisinde sorun olduğu durumlar olabilir. Kadının yumurtası, erkeğinde spermi olmadığı hallerde hem yumurtanın, hem de spermin sağlıklı donörlerden alınarak elde edilen embriyonun, bebek sahibi olmak isteyen kadının rahmine yerleştirilmesi işlemine embriyo donasyonu denir.

Embriyo donasyonu kendi hücreleri ile hiçbir şekilde çocuk sahibi olamayacak yani yumurta ve sperm hücresi hiç olmayan ya da problemli olan ailelere uygulanacak bir tedavi seçeneğidir.

Embriyo donasyonu için illa iki bireyde de sorun olması gerekmez. Nadirende olsa kadın ya da erkekten birinde sorun olsa bile çiftler embriyo donasyonunu tercih edebilirler.

Özetleyecek olursak embriyo donasyonu kadın için yuımurta donasyonu erkek için de sperm donasyonu gerektiren sorunların her ikisinin birlikte olması durumudur. Hem kadın hem erkekte aşağıda bulunan sorunlardan bir ya da daha fazlası olması halinde çiftlerin isteği doğrultusunda bu tedavi tercih edilebilir.

KADIN:

• Erken yaşta menopoz dönemine girerek yumurtaları tükenen kadınlar.
  • Herhangi bir genetik rahatsızlık nedeni ile ve ya geçirilen hastalıklar yüzünden endometriosis yada yumurtalıkta uygulanan cerrahi işlem sonucu yumurtalarını kaybetmiş kadınlar.
  • Tedavilerden elde edilen kötü kaliteli yumurta ve bunun sonucunda oluşan kalitesiz embriyo nedeni ile tekrarlaya tüp bebek başarısızlığı olan kadınlar.
  • Normal yollardan hamile kalamayan yani infertil olan ve uygulanacak tedavi için kullanılan ilaçları kullanması yasak olan kadınlar.

ERKEK:

• Menisinden ve testisten hiç sperm bulunamamış erkekler.
  • Çocuklarına geçme ihtimali olan genetik rahatsızlığı olan erkekler.
  • Çiftler arasında kan uyuşmazlığına bağlı olarak gelişen Rh immünizasyonu sorunu olduğu durumlarda.
  • Erkeğin cinsel yolla bulaşan HIV gibi bir hastalığın taşıyıcısı olması durumlarında

Emriyo transferi tercih edilebilir bir tedavi yöntemidir.
Ayrıca şunu da belirtmekte yarar var; tekrarlayan düşükleri ve şeker hastalığı söz konusu olan anne adayları için embriyo donasyonu doktorlar tarafından tavsiye edilmemektedir.

EMBRİYO DONASYONU VERİCİLERİ KİMLERDİR?

Standart tüp bebek tedavisi programında olan çiftlerin fazla embriyoları gelişmesi halinde fazla olanları bebek hasreti çeken ailelere bağışlamak veya tedavi masraflarına alıcı ailenin desteği şartı ile yani ücret karşılığında paylaşmak isteyebilirler.

Donörlerden elde edilen embriyolarda da erkek verici için sperm bağışı kadın verici için de yumurta bağışı için gerekli kriterler geçerlidir.

Bunlardan en önemlileri ise; Erkek donörün yaşı 18-60 arasında, kadın donörün yaşı ise 18-34 arasında olmalıdır.

Bağış yapan kadın ve erkeğin herhangi bir kalıtsal ve bulaşıcı hastalığının bulunmadığına dair testlerin eksiksiz yapılmış olmasıdır.

Anne Adayının Embriyo Transferi İçin Hazırlanması

Embriyo donasyonu için alıcı kadının muayenesi ve tetkikleri normal tüp bebek tedavisindeki kadının rahminin gebeliğe uygunluğu kontrolü gibidir. Gerekli görülür ise histeroskopi yöntemi ile rahim içerisi incelenir. Vajinal ultrasonografi yapılarak kadının endometrium dokusunun kalınlığı incelenir. Gebelik şansının artması için endometrium kalınlığı en az 8 mm olmalıdır. İstenen kalınlık yok ise bunun için tedavi uygulanır.

Transferin yapılacağı anne adayı eğer adet görüyor ise normal adet döneminden sonra veya önce adeti baskılandıktan sonra rahimdeki endometrial tabaka bazı ilaçlar yardımı ile gebeliğe hazır hale getirildikten sonra embriyo transferi yapılır.

Anne adayı transferden sonrasında östrojen ve progesteron gibi doktorun tavsiye ettiği ilaçlara devam eder. Eğer tedavi olumsuz sonuçlanmış ise yani gebelik oluşmamış ise ilaçlar kesilir.